Muallim Naci
Umacı olmasın sakın bunlar?
Muallim Nâci bu şiiri bir resim karşısında kaleme almıştır. Bu resimde, küçük bir çocuğun üzerine hücum eden kümes hayvanlarından korunmak isterken elinde tuttuğu tabaktaki sütün dökülmesini ve dökülen sütü kedinin içmeye çalışmasını gösterilir. Şiir, çocuğun dilinden söylenmiştir. Şair, hayata ve onun yaşanan gerçekliğine oldukça değişik bir yoldan, resim sanatından hareketle de olsa, gitme çabası içindedir. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere tablo altı şiir yalnızca resmin yaptığı işi dil yoluyla ifade etmekle kalmaz. Şairin veya yazarın onu hayal gücüyle geliştirerek tamamlamasını; bunu yaparken de duygusal durumları bile realist bir bakışla ayrıntılarını kaçırmadan ifade etmesini getirir. Bu, edebiyatımızın yüzyıllar boyu ihtiyaç duyduğu bir bakış açısı olarak kalmıştı. Daha sonraki yıllarda, Servet-i Fünun Döneminde, Ara Nesil sanatkârlarının geliştirdiği tablo altı şiir geniş ilgi görecektir.
Muallim Nâci bu şiiri bir resim karşısında kaleme almıştır. Bu resimde, küçük bir çocuğun üzerine hücum eden kümes hayvanlarından korunmak isterken elinde tuttuğu tabaktaki sütün dökülmesini ve dökülen sütü kedinin içmeye çalışmasını gösterilir. Şiir, çocuğun dilinden söylenmiştir.
Şair, hayata ve onun yaşanan gerçekliğine oldukça değişik bir yoldan, resim sanatından hareketle de olsa, gitme çabası içindedir. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere tablo altı şiir yalnızca resmin yaptığı işi dil yoluyla ifade etmekle kalmaz. Şairin veya yazarın onu hayal gücüyle geliştirerek tamamlamasını; bunu yaparken de duygusal durumları bile realist bir bakışla ayrıntılarını kaçırmadan ifade etmesini getirir. Bu, edebiyatımızın yüzyıllar boyu ihtiyaç duyduğu bir bakış açısı olarak kalmıştı. Daha sonraki yıllarda, Servet-i Fünun Döneminde, Ara Nesil sanatkârlarının geliştirdiği tablo altı şiir geniş ilgi görecektir.